Het belang van blindtypen

Het belang van blindtypen met tien vingers!

‘Met al dat msn’en is het handig om goed met tien vingers te kunnen typen. En uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen is gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd met tien vingers leren typen, zich gemakkelijk kunnen aanpassen op de middelbare school. Het maken van werkstukken, uittreksels en verslagen wordt een stuk eenvoudiger’.

Dit citaat was te lezen in het weekblad Margriet in januari 2006. Daarin wordt het promotieonderzoek aangehaald van Henny van der Meijden. In dat onderzoek stelt zij vast dat basisschoolkinderen die met tien vingers typen, meer uitleg geven aan elkaar en betere resultaten halen dan kinderen die niet met tien vingers kunnen typen. Dit zou pleiten voor méér aandacht voor blindtypen op de basisschool. Ook Astrid Scholten en Ben Hamerling van de Stichting Schriftontwikkeling zijn van mening dat het blindtypen een basisvaardigheid hoort te zijn in het Primair Onderwijs. Zij deden onderzoek naar de wijze van instructie van blindtypen in het basisonderwijs.

Lees hier het volledige artikel

 

 

 

 

 

Comments are closed.


Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies.
Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken, om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag op onze website.

Door op de ‘Akkoord’ button te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van:


Voor meer informatie kunt u onderstaande documenten bekijken: